Magen min


Jeg strøk meg forsiktig over magen, hilste den god morgen. Liggende på rygg i senga var ikke magen min like truende og dominerende. Den var nesten flat, men fortsatt myk. Jeg kjente på magen min. Vi har vært uvenner så lenge at min vante reaksjon er å overse den. Spesielt hvis jeg går forbi et speil. Hvis jeg ved et uhell får et glimt av meg selv i profil så grøsser jeg og ser bort, tenker i et flyktig sekund at jeg må gjøre noe med den store magen min. Operere bort all flesket og løshud. Sånn kan jeg jo ikke se ut!

I morges kjente jeg på magen min for første gang på lenge Den virket ikke like stor som den pleide. Skal jeg virkelig skjære i kroppen min, utsette den for så mye smerte kun for å få en flatere mage? Hva om jeg heller prøver å bli glad i magen min? Godta den slik den er? 

Magen min har vært hjemmet til tre barn i 27 måneder. Den har vært strukket og tøyd, vært liten og stor, slapp og stram. Den har også rommet mange vonde følelser, jeg undres hvor mange kameler jeg har svelget? 

Vil det bli bra hvis jeg opererer? Magen vil bli mindre men vil få to store arr. Ett arr som deler hele magen min på langs, og ett arr som skiller mage fra underliv. Det vil innebære flere måneder med smerter, opptrening og døgnkontinuerlig bruk av korsett.

Jeg sto opp, gikk på badet. Så meg selv i speilet. Magen hang litt nederst, og bulet ut rundt midjen. Men den var også hel og fin i huden, myk og glatt.

Intuisjonen sitter i magen er det mange som mener. Man skal kjenne etter på magefølelsen. Hvordan bli egentlig magefølelsen hvis man hater sin egen mage?

Min eldste datter bruker å speile seg naken når hun steller seg på kvelden. Hun gjør seg til foran speilet, kaster på håret, lager trutmunn, knekker i hoften og gjør seg vakker. Deretter griper hun tak i magen sin med begge hendene, kliper i det runde mens hun rynker panna og ser misfornøyd ut. Hun liker ikke at magen er stor, sier hun. Min lille datter, 5 år og allerede magekritiker. Hva vil hun tanke om at mammaen sin opererer sin mage fordi den er stor?
Hvilken beskjed ønsker jeg å gi til min datter? "Du må ha flat mage for å være vellykket, godtatt og pen". Eller.. "Vær glad i deg selv akkurat slik du er"

Jeg bestemte meg i dag for å ikke gjennomføre bukplastikk. Jeg bestemte meg også for å stryke på magen min hver dag.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sne

Begynnelsen

Hukommelse er et merkelig fenomen